مقدمه ای بر علامت گذاری
علامت تجاری از نظر مصرف کنندگان جزء مهمی از کالا است و تعیین علامت تجاری به فایده و ارزش کالا می افزاید . علامت گذاری به مسئله ای اساسی در خط مشی کالا تبدیل شده است و از طرفی ، در بلندمدت تولید کالا با یک علامت تجاری ، به سرمایه گذاری قابل توجهی ، مخصوصاً در زمینه تبلیغات پیشبردی و بسته بندی نیاز دارد.
نامهای تجاری خوب از امتیاز مصرف کننده برخوردارند . امتیاز مصرف کننده بدان معناست که مشتریان نسبت به اسامی وفاداری نشان می دهند . تعداد قابل توجهی از مشتریان ، حتی در صورتی که کالاهای جانشین دیگری با قیمتهای پایین تری در بازار عرضه شود ، متقاضی همین اسامی تجاری خواهند بود و کالاهای جانشین را نخواهند پذیرفت . به عبارت دیگر ، شرکتهایی که دارای علایم و اسامی تجاریی هستند که از امتیاز مصرف کننده مطلوب برخوردارند ، عملاً در مقابل خط مشی های پیشردی رقبا بیمه شده اند .
تاريخچه ی نام تجاري
نام تجاري رشته اي از بازاريابي است که در قرن نوزدهم با ورود محصولات بسته بندي شده ، به وجود آمد . صنعتي شدن ، توليد صابون محلّي را به کارخانه هاي متمرکز توليد کننده صابون تغيير داد. زمانيکه توليدات حمل مي شدند، کارخانجات بايد آرم و نشان خود را بر روي محموله ها حک مي کردند تا مشخص شود محصولات مربوط به کدام توليد کننده است. توليدات بصورت انبوه در آمد و توليدي با اين حجم، نيازمند اين بود که به بازار وسيعتري فروخته شود.
توليد کنندگان به زودي دريافتند که بسته بندي يک شکلِ صابون ، توان رقابت با محصولات توليدي محلّي را ندارد و نياز به يک بسته بندي متفاوت وجود دارد. کالاهاي بسته بندي شده نيازمند متقاعد کردن بازار بودند که اين کالاها بهترازکالاهاي توليد محلّي مي توانند نياز مصرف کننده را برطرف نمايند . براي تمايز قايل شدن بين محصولات توليدي محلّي و محصولات توليد انبوه که غير محلّي بودند، شرکتها اقدام به نام گذاري محصولات خود کردند و بدين ترتيب اولين نام هاي تجاري به وجود آمدند . صابون کامپ بل ، نوشابه کوکاکولا و جو کواکر از جمله اولين محصولاتي بودند که براي آشنايي بيشتر مصرف کننده با محصول، نامگذاري تجاري شدند.
حدود سالهاي 1900 والتر تامپسون يک آگهي تبليغاتي را طراحي کرد . اين آگهي، آن چيزي را که ماهم اکنون ازنامگذاري تجاري مي دانيم ، تفسيرمي کرد . شرکتها به سرعت شعارها و نام هاي تجاري خود را طراحي کردند که اين امر نيز به طراحي تبليغات راديويي وتلويزيوني منجر گرديد . دردهه ي 1940، توليد کنندگان به شناسايي راههايي پرداختندکه بتوانند به وسيله ي نام تجاري خود، با مصرف کنندگان ارتباطي را برقرار نمايند و اين ارتباطات نيز به چيزي منجر شد که ما امروزه آنرا وفاداري به نام و در مفهوم وسيعتر، بازاريابي رابطه اي مي ناميم.